Pressmeddelande: 38,9 miljoner till Mellanskogs medlemmar

Skogsägarföreningen Mellanskog redovisar nu sitt resultat för 2018. Efter flera år av stark utveckling uppnår föreningen sitt bästa rörelseresultat någonsin, 50,1 Mkr (40,4). Resultatet drivs främst av en god skogskonjunktur, ökad intern effektivitet och förbättrad logistik.

– Det har varit ett intensivt och annorlunda år. Trots att vädrets makter varit emot oss har vi klarat attSture Karlsson leverera ett fantastiskt bra resultat. Det beror på god konjunktur, men framförallt på driftiga skogsägare, duktiga medarbetare och engagerade förtroendevalda, säger Vd Sture Karlsson.

Den starka resultatutvecklingen i kombination med en utdelning från intressentbolaget Setra Group gör att Mellanskogs styrelse föreslår en utdelning till medlemmarna i form av efterlikvider på levererat virke under 2018 med totalt 32,9 Mkr.

Efter utdelning från träindustriföretaget Setra Group (28,6 Mkr) och avsättningar för efterlikvid (-32,9 Mkr) landar Mellanskogs resultat efter skatt för helåret 2018 därmed på 35,3 miljoner kronor (82,7).

Styrelsen föreslår en ränta på insatskapitalet på 2,5 procent, vilket motsvarar 6 Mkr.

Karin Perers, styrelseordförande Mellanskog– Det finns miljoner goda skäl att vara medlem i Mellanskog. Under året har vi höjt priset på både timmer och massaved, samtidigt klarar vi av att göra det bästa rörelseresultatet någonsin. Det gör mig både stolt och glad att kunna lämna en efterlikvid på 32,9 miljoner till våra aktiva skogsägare plus ränta på insatskapitalet med 6 miljoner, säger ordförande Karin Perers.

Omsättningen blev 3 180 Mkr (3 036). Föreningen levererade 4 686 tm3fub (4 725). Rörelseresultat 50,1 Mkr (40,4). Finansnettot uppgår till 20,9 Mkr (+51,9), minskningen beror i huvudsak på att en extraordinär utdelning lämnades från intresseföretaget Setra Group år 2017.

Periodens kassaflöde uppgick till -48,5 mkr. Mellanskog har under året investerat i finansiella placeringar motsvarande 196,9 mkr. Perioden visar samtidigt ett starkt kassaflöde från den löpande verksamheten samt positiv inlåning från medlemmar. Likviditeten inklusive kortfristiga placeringar var 1 140,4 Mkr vid periodens slut.

Setra Group

Setra redovisar ett positivt rörelseresultat om 310 Mkr (159). I rörelseresultatet ingår poster av engångskaraktär med -45 (-20). Koncernens finansiella ställning är stark även efter att utdelning har lämnats till aktieägarna med 57,8 Mkr under 2018. Koncernens nettoskuldsättningsgrad vid periodens utgång uppgick till -8 (-2) procent. Styrelsen i Setra föreslår en utdelning om 2,23 kr per aktie för 2018, motsvarande totalt 115 Mkr, att beslutas på 2019 års stämma. Mellanskogs ägarandel i Setra motsvarar 49,5% av utestående aktier.

m3fub= kubikmeter fast volym under bark

Ytterligare information lämnas av:

Karin Perers, ordförande i Mellanskog, 070-568 08 30
Sture Karlsson, Vd Mellanskog, 010-482 80 01
Marie Wickberg, kommunikationschef Mellanskog, 073-907 17 72

Resultat- och balansräkning:
Hela pressmeddelandet inklusive resultat- och balansräkning